Gastblog van Jan Roelof Boerlage

Technologische ontwikkelingen in de financiële branche, een kans of een bedreiging?

Het is inmiddels meer dan 25 jaar geleden dat ik als trainee bij de ABN mijn bank carrière startte. In deze 25 jaar is er heel veel veranderd in de financiële sector. Terwijl ik deze blog aan het schrijven ben realiseer ik het me eens te meer. Niet alleen het dienstenpakket maar ook de technologische ontwikkelingen hebben het landschap volledig op zijn kop gezet. In deze blog wil ik stil staan bij een groot aantal van deze technologische ontwikkelingen.

Op mijn bureau stond aan het begin van mijn carrière nog geen computer. Op de particuliere afdeling waar ik werkte met circa 25 collega’s hadden we destijds twee computers. We werkten met typemachines en ongeveer twee keer per dag kreeg ik het zogenaamde brievenboek voor me. Hierin zat alle uitgaande correspondentie die was geschreven door medewerkers en ondertekend moest worden door een procuratiehouder. Het was ook de tijd dat we een faxboek hadden. Als we een fax verstuurde moesten we dat opschrijven in een groot boek. Geen idee wat er destijds met deze informatie is gedaan. Uitgaande telefoongesprekken schreven we immers toch ook niet op!

Ik kan me nog herinneren dat we op de computer het zogenaamde ‘blokkendoc’ kregen. We konden brieven gaan vervaardigen die waren opgebouwd uit standaard tekstblokken. Wat was dat een technologische vooruitgang.

In 1991 kwam er een fusie in bankenland die niemand zag aankomen. De ABN en de AMRO bank gingen samen. Dit had een enorme impact op de medewerkers. Veel kantoren werden gesloten en het aantal medewerkers werd snel afgebouwd.

In de tweede helft van de jaren ’90 moet het zijn geweest dat iedere medewerker een eigen email adres kreeg. De gebruikelijke fysieke post nam af maar de informatie die men kreeg begon alleen maar toe te nemen. Niet alleen via de email maar ook via het Intranet. Dit was wel even wennen voor de “ouderen”. Ook de autotelefoon deed zijn intrede. Heel stoer was het om met een speciale antenne op het dak van je auto te kunnen rondrijden en je was overal bereikbaar.

De technologische ontwikkeling ging alleen maar sneller en sneller.

De laptop kwam en je kon ’s avonds gewoon thuis of waar dan ook door. De multi-channel gedachte werd ontwikkeld. De cliënt kon zelf bepalen hoe hij met de bank contact had. Of via een adviseur of via het call-center of via het internet.

De laatste twee jaar wordt er veel gesproken over Fintech. Allerlei nieuwe technologische toepassingen die de dienstverlening nog verder zullen doen veranderen zoals bijvoorbeeld ‘Robotbeleggen’, crowdlending, en diverse nieuwe betaalmethodieken.

letter W typewriter

Wat betekenen nu deze technologische ontwikkelingen voor zelfstandige vermogensadviseurs?

Het moge duidelijk zijn dat het een enorm verschil is om in de huidige tijd als zelfstandige werkzaam te zijn in vergelijking met 25 jaar geleden.

Het begint bijvoorbeeld al met de beschikbare informatie. Deze was 25 jaar geleden zeer beperkt. Met teletekst hadden we de mogelijkheid om de koersen met een vertraging van circa 20 minuten te volgen. Nu is het de grote uitdaging om alle informatie snel en efficiënt te filteren omdat de informatie achterstand inmiddels volledig verdwenen is.

Het kantoren landschap is snel aan het veranderen. We zien dat de adviseurs steeds minder gebonden zijn om op een vaste locatie te werken. Thuiswerken of op een andere locatie is heel gebruikelijk geworden in de branche, ook bij de grootbanken. Partijen als Spaces, HNK en Regus groeien sterk. Door deze ontwikkeling is het hebben van een eigen kantoor betaalbaarder geworden.

Vroeger moesten dossiers bewaard worden in een zwaar bewaakt bankgebouw. Tegenwoordig kan alle informatie in een goed beschermde cloud omgeving worden bewaard. Kantoren worden hierdoor steeds meer paperless. Wel is het natuurlijk zaak om je cloud omgeving professioneel te “bewaken”.

Daarnaast zijn de kosten om een advieskantoor goed te automatiseren binnen handbereik gekomen.

Met hulp van een serviceprovider (platform).

Deze  systemen doen tegenwoordig zeker niet onder voor de grote financiële spelers.

Één aspect heeft het zelfstandig runnen van een kantoor er niet eenvoudiger opgemaakt, de regelgeving en compliance. Als een adviseur niet oppast wordt een groot gedeelte van de werkbare uren hieraan besteed. Professionele ondersteuning is hierbij een must.

Conclusie

Alle aspecten rustig op een rijtje zettend kom ik tot de conclusie dat door de huidige technologisch ontwikkelingen in de financiële sector het starten van een eigen adviespraktijk beter dan ooit is te realiseren. Een serviceplatform voor zelfstandige vermogensadviseurs kan er voor zorgen dat de kosten en tijdsbesteding goed onder controle blijven.